Rozvíjíme děti prakticky, kreativně a společensky
Umožňujeme dětem rozvíjet jejich osobnost a samostatnost v harmonickém prostředí, kde jsou šťastné a cítí se bezpečně. V našem přístupu k dětem využíváme zásad „Respektovat a být respektován“. Děti jsou vnímány v komunikaci a společném rozhodování jako partneři, kteří se mohou na rozhodování podílet. Naším cílem je, aby každé dítě bylo připraveno úspěšně zvládnout zápis do jakékoliv vybrané základní školy.
![Školy AVIDA](https://assets-global.website-files.com/61e960c9d571be06b0eb062a/63231cc0aa54981d0e3c5146_img_skolka_6oblasti_top.jpg)
Oblast praktického života není jen o tom naučit se obléct, nalít si vodu do skleničky nebo zapnout zip na bundě. Všechny tyto aktivity pomáhají dítěti koordinovat a zdokonalovat jednotlivé pohyby. Při těchto činnostech dochází k propojování obou mozkových hemisfér, zjemňování motorických dovedností a zručnosti. Děti připravují své ruce na psaní a svoji mysl napočítání. Prohlubují schopnost koncentrovat se, rozvíjí smysl pro detail a kritické myšlení. Při těchto činnostech se dostávají do stavu plynutí a utváření sebe sama.
Stav plynutí je pojem, kterým popisujeme „bublinu“, do které se člověk dokáže dostat a nenechá se z ní vyrušit. Je to stav plného soustřední se na věci, o které máme v daný moment velký zájem, máme potřebu pochopit, naučit se a zvládnout.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Obléknout a svléknout se
Zapínat knoflíky, suchý zip, klasický zip, patentky, háčky, japonské zapínání
Složit si oblečení a uklidit ho na místo
Připravit svačinu pro sebe i kamarády
Prostřít stůl, servírovat jídlo, nalít si pití do skleničky či hrnečku, jíst příborem
Umývat, utírat a uklízet nádobí
Pečovat o prostředí, ve kterém se nachází (zamést a umýt stůl či podlahu; vyprat, pověsit a vyžehlit prádlo; utřít prach z polic i pomůcek, uklidit po sobě věci na místo, kam patří; říct, že je potřeba něco doplnit, vyměnit nebo upozornit na to, že se něco rozbilo atd.)
Vyšívat bavlnkami podle předlohy
Pěstovat a starat se o květiny ve třídě i rostliny na zahradě
Mají rozvinuté motorické dovednosti, zručnost a přesnost díky zajímavým rukodělným činnostem a aktivitám spojených se sebeobsluhou (přesýpání, přendávání, přelévání, leštění skla, kovu a dřeva, navlékání předmětů)
Mají bohaté zkušenosti a přehled o množství, objemu a obsahu
Kreativně a hudebně zaměřené aktivity umožňují dětem zkoumat, tvořit, poznávat a rozvíjet sebe sama. Umění jim umožňuje vyjádřit své myšlenky a pocity. Prostřednictvím různých výtvarných technik děti nejen zkoumají vlastnosti různých materiálů, ale také zdokonalují jemnou motoriku. Pomocí hudebních nástrojů pak zjemňují svůj sluchový i pohybový smysl. Rozlišování zvuků a vnímání jednotlivých tónů děti přitahuje k hudbě, inspiruje je k představivosti, učí rytmu, zábavě i citu pro tanec.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Kreslit tužkami, voskovkami a pastelkami
Malovat štětcem
Modelovat tvary a objekty z modelíny a sochařské hlíny
Používat výtvarné techniky jako jsou kresba, malba, koláž, otiskování
Otiskovat různé tvary na rozmanitá téma, vyrábět si vlastní razítka atd.
Lepit vystřižené a vyřezané tvary a vytvářet zajímavé koláže
Stříhat nůžkami kreativně, ale i tvary a linie
Vyšívat jednoduché tvary podle předlohy
Rozlišovat zvuky, tóny a rytmus
Bavit se hudbou a tancem
Matematika je všude kolem nás, a proto je nezbytnou součástí i naší školkové třídy. Matematické otázky dětem pomáhají rozvíjet logické a kritické myšlení. Jejím prostřednictvím se také u dětí zdokonaluje vnímání různých tvarů a hmotností, tříbí se jejich smyslové vnímání. Díky pěčlivě připraveným a vědecky podloženým aktivitám a pomůckám děti snadno a přirozeným způsobem získávají pevný základ, který jim umožňuje zkoumat různé matematické problémy ve fyzické podobě a ony tak mají možnost rozvíjet svou matematickou gramotnost.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Číst a zapisovat přirozená čísla do 1 000
Orientovat se v číselných řádech (desítky, stovky, tisíce)
Sčítat a odčítat zpaměti bez užití materiálů s přechodem přes desítku
Porovnávat počty předmětů a přirozených čísel
Logicky uvažovat
Pracovat s posloupností
Držet se postupu při řešení úkolu, pokud to je potřeba
Základy geometrie, umí rozeznat, pojmenovat a různými způsoby znázornit geometrická tělesa i tvary
Základy práce s kružítkem a pravítkem
Přemýšlet v logických souvislostech
Paměťové dovednosti
Najít chybu sebekontrolou
Děti ve věku od narození do 6 let prochází senzitivním obdobím na jazyk. V tomto věku se jazyk neučí, vstřebávají ho. Proto je nesmírně důležité, aby prostředí, ve kterém se nacházejí, bylo na jazyk bohaté. Ve školce AVIDA dětem intenzivně, systematicky a zárověn přirozenou cestou rozvíjíme logické myšlení, srozumitelné vyjadřování a komunikaci v jazyce českém i anglickém.
Když od nás děti v 6 letech odchází:
Mají velmi dobrou všeobecnou slovní zásobu (rozeznají barvy, tvary, druhy zvířat, květin, stromů, předměty běžného života ve školce i doma, dopravní prostředky, ovoce, zeleninu či hudební nástroje)
Umí srozumitelně vyjádřit své myšlenky a zformulovat je do vět
Znají a používají většinu písmen tiskací i psací abecedy
Mají základy čtení, psaní, gramatiky
Zvládají správné sezení při psaní a úchop tužky
Podle individuálních možností píšou správné tvary písmen a číslic
Rozlišují písmena psací a tištěná
Podle individuálních možností čtou z kartiček či knih
Znají životní cykly živočichů
Mají vytvořený pozitivní vztah k literatuře jako způsobu vyjadřování a rozpoznávání myšlenek jiných lidí
Děti mají obrovskou schopnost vnést radost, lásku, hravost a důvěru do každého dne. Jsou zvídavé, odvážné a odhodlané. Mají energii na rozdávání a milion snů. Mají potenciál měnit status quo, jsou vynalézavé a houževnaté, mají touhu a předpoklady změnit náš svět k lepšímu. Je pro ně nesmírně důležité, aby se pohybovaly v inspirujícím prostředí, které jim umožní objevovat, učit se, přemýšlet a spolupracovat jejich vlastním tempem.
V naší školce AVIDA vidíme, že v každém dítěti dříme obrovský talent. Zaměřujeme se nato, aby děti vnímavě sledovaly život kolem sebe, orientovaly se v něm a postupně jej chápaly. Aby získaly klíč ke světu, ve kterém žijí. Podporujeme je v poznání jejich individuality, současně je vedeme k potřebnému vědomí sounáležitosti s lidmi, přírodou, věcmi a ději kolem nich. Každý den pracujeme na tom, aby v dětech nezhaslo jejich přirozené nadšení pro experimentování a touha po poznávání a objevování.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Chápat jejich místo ve světě, ve kterém žijí
Přemýšlet o fungování světa jako planety v širším kontextu
Mluvit o životních cyklech živočichů, jmenovat základní druhy živočišné říše a popsat části jejich těl
Pojmenovat části rostlin a rozmanitosti rostlinné říše
Využít osvojený zájem a vlastní vnitřní motivaci k učení
Pracovat s představivostí
Vyprávět o různých kulturách, jejich způsobu života a zvycích
Propojit naučené znalosti a reflexy
Myslet na přírodu a chránit ji (šetření zdrojů, třídění, rozvoj ochranitelského vztahu k naší planetě)
Díky smíšené věkové skupině, pečlivému nastavení procesů ve třídě, laskavému a chápajícímu přístupu pečujících osob i vedení k vzájemnému respektu získavají děti sociální dovednosti pro ně přirozeným způsobem. Věkově smíšená skupina jim navíc umožňuje přirozeně přejít z pozice pozorovatele - následovníka, když do školky vstupují, do pozice vůdce, který svým příkladem, zručnostmi a dovednostmi ostatní vede a ukazuje jim směr.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Orientovat se ve věkově smíšené skupině (učí se navzájem, budují vzájemný respekt, učí se vnímat potřeby jiných dětí a dávat si vzájemný prostor, budují sebedůvěru)
Respektovat rozdílnosti mezi lidmi a projevovat úctu k druhým
Čekat, až na ně přijde řada
Podělit se ohračky/materiály
Hrát hry podle pravidel
Slovně vyjádřit, když se jim něco nelíbí
Poděkovat, poprosit o pomoc, nabídnout a přijmout pomoc
Hledat řešení problému, domluvit se
Spolupracovat při hře i společném projektu
Oslovit nové kamarády a udržovat s nimi přátelské vztahy
Pečovat o zvířátka